Pocitadlo.sk



Kategorie: Správy

Oznámenie o vybavení podnetu

Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky, odboru kartelov (ďalej len „úrad“) bol dňa 07.05.2013 doručený podnet občianskeho združenia Únia taxikárov z Bratislavy na...

Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky, odboru kartelov (ďalej len „úrad“) bol dňa 07.05.2013 doručený podnet občianskeho združenia Únia taxikárov z Bratislavy na „prešetrenie správania sa spoločností všetkých prevádzkovateľov taxislužieb vlastniacich dispečing a prevádzkujúcich dispečerské služby podnikajúcich na území hlavného mesta Bratislava“ v súvislosti s podozrením na porušenie zákona č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).

V zmysle  podnetu  prevádzkovatelia taxi služieb V Bratislave (ďalej len „prevádzkovatelia  taxislužby“) mali porušiť zákon tým, že:
- určili ceny tovaru a iných obchodných podmienok ostatným živnostníkom (SZČO), ktorí vykonávajú  činnosť taxislužby;
- nepriamo prinútili ostatných živnostníkov (SZČO) podpísať nevýhodné zmluvy so zľavnenou cenou na telefonickú objednávku, pričom táto cena nepokrýva ekonomicky primerané náklady  a prevádzkovatelia sa na tejto zľavnenej cene finančne vôbec nepodieľajú;

Úrad na základe podkladov a informácií uvedených v podnete a na základe informácií z predchádzajúcej  činnosti úradu k predmetnej problematike uvádza nasledovné.

Trh poskytovania taxislužieb vo všeobecnosti, vrátane Územia hlavného mesta Bratislavy, predstavuje výkon osobnej dopravy vozidlami taxislužby a tento trh dlhodobo funguje tak,  že  jednotliví vodiči vozidiel taxislužby ( ďalej len „taxikári“) majú buď' uzatvorené zmluvy s jednotlivými  prevádzkovateľmi taxislužieb, alebo nemajú takéto zmluvy uzatvorené a pôsobia výlučne nezávisle ako tzv. nezaradení /nezmluvní taxikári. Je prejavom voľnosti konania podnikateľa, ktorú formu poskytovania  taxislužby si vyberie.

V podnete je namietané určovanie cien a iných obchodných podmienok jednotlivými  prevádzkovateľmi taxislužieb zmluvným taxikárom.

Na území Bratislavy, resp. Bratislavského samosprávneho kraja pôsobí približne 25  prevádzkovateľov  taxislužieb. Každý prevádzkovateľ taxislužby predstavuje spolu so zmluvnými taxikármi jeden spoločne fungujúci a ovplyvňujúci sa „distribučný  systém“ poskytovania služby s vlastnou cenovou stratégiou prilákania zákazníka, úrovňou vybavenia vozidlami a pod., teda so svojimi cenovými a kvalitatívnymi parametrami ponuky pôsobí na predmetnom trhu. Cenová súťaž prebieha v rozhodujúcej miere (okrem nezmluvných taxikárov) medzi jednotlivými prevádzkovateľmi  taxislužieb,  ktoré majú nezávislú cenotvorbu a spravidla rozdielne  tarify  pre  jednotlivé zložky ceny  (ako  vyplýva aj z prílohy podnetu), čo je významný  prvok  existujúceho  súťažného prostredia.

Každý taxikár má pri uzatváraní zmluvy možnosť výberu medzi jednotlivými prevádzkovateľmi  taxislužby za podmienok známych z dostupných informácií, vrátane cenovej  politiky prevádzkovateľa  taxislužby  a zvážiť, či určité obmedzenie samostatnosti (vrátane stanovenia cien za poskytovanú službu) je dostatočne kompenzované výhodami prevádzkovania  živnosti taxikára v napojení na parametre „distribučného systému“ prevádzkovateľa  taxislužby.

Je  taktiež na rozhodnutí taxikára prevádzkovať taxislužbu ako nezmluvný taxikár za podmienok  vlastnej cenotvorby.

Pokiaľ ide o nevýhodnosť zľavnených telefonických objednávok uvádzanú v podnete úrad  konštatuje, že telefonické objednávky predstavujú takú formu poskytovania taxislužby, kde významnú úlohu zohráva skutočnosť, že zákazník disponuje vo väčšej miere informáciami o existujúcej ponuke a má  možnosť porovnávať ponuku jednotlivých prevádzkovateľov taxislužieb (povesť, dobrá predchádzajúca skúsenosť, porovnanie cenovej úrovne a pod.) a preto súťažné mechanizmy pôsobia  vo váčšej miere, čo sa prirodzene odzrkadľuje v nižších cenách  za  poskytovanú službu. Stratégiu nižších cien pri telefonickej objednávke umožňuje aj zvýšenie dopytu pravidelným opakovaním zákaziek prostredníctvom dispečingov. Zľavnené poskytovanie služby na telefonickú objednávku je súčasťou cenovej stratégie prevádzkovateľov  taxislužby, tak ako je uvedené vyššie a je v prospech konečné ho spotrebiteľa.

Zo  zmlúv predložených úradu v rámci podnetu úrad konštatuje, že zmluvy obsahujú mechanizmus  ukončenia zmluvné ho vzťahu a je na rozhodnutí každé ho podnikateľa zvážiť výhodnosť resp. nevýhodnosť zotrvania v predmetnom zmluvnom vzťahu.

Na základe uvedeného skutočnosti uvádzané v podnete nezakladajú dôvod na začatie správneho konania v predmetnej veci.

S pozdravom
Mgr. Peter  Demčák
poverený  riadením odboru kartelov

print Formát pro tisk

Komentáře


, problemy coskoro vymiz odpovědět
avatar
Na trhu je nova mobilna aplikacia, ktora casom zrusi vsetky tieto nezmyselne problemy, a obchodna sutaz, resp. ziskanie klientely bude pre taxikarov konecne vecou cti, urovne, kvality a serioznosti. Taxikari ju uz poznaju, boja sa, i ked nemaju coho, ale tlak je tvrdy a ten z nich, ktory zacne ( je uplne jedno ci komunita dispecingu, alebo jedinci ) ti vyhraju ! Pre viac info som na emaily katka.mazak@gmail.com
odpověděl(a)
avatar
Ďalší z Liftagom 2
, - odpovědět
avatar
Vacsina taxikarov by malo byt pozbavenych svojpravnosti.Bez majitela su strateni.Potrebuju mat nejakeho bacu,ktory ich bude vyciciavat a rozdavat pokuty a vraviet,kolko maju dat zlavu z vlastneho.Ovce...
, - odpovědět
avatar
Komu vlastne vadi cena za taxi taka aka je? Zakaznikom? Magistratu? Dispecingom? alebo taxikarom?Taxikarom co stale jazdia vo firmach , cim lacnejsia tym lepsia ,kupuju si nove auta, taxametre a tlaciarne a snivaju ze v decembri pride zazrak? Neplacte a chodte prec s firiem co vam v tom brani? Odvaha???? 6
, - odpovědět
avatar
A co tak uz nebyt za blbca a povedat si DOST?
, inak ani nemohli... odpovědět
avatar
Slovac uz je raz taka... Ona proste robi len, pre pocit aby robila... A pokial dispecingy najdu blbcov, co jazdia za tychto podmienok, tak nemaju dovod ich menit...
, - odpovědět
avatar
A ako si to pochopil ty?
odpověděl(a)
avatar
Ja som to chapal aj bez toho, aby mi niekto musel ako uplnemu hlupakovi poslat taku odpoved. Chapem, asi som ta nepotesil, ale nedaj sa rusit a kludne chod dalej, hlavou proti muru. 5
, Po lopate odpovědět
avatar
Myslite, ze to ti UTEBACI a ini podobne zmyslajuci pochopili? 10